fredag 16 januari 2015

Test av Revolver-Racing CX

CX säsongen står och knackar på dörren så därför är ett crosshjultest på sin plats men istället för att sladda i sand och bada i lera har jag testat hur bra
hjulen fungerar på landsvägen.

Var lite osäker då bredden på fälgarna är 23 mm och tänkte att det blev för brett men det visade sig inte vara några problem med vanliga däck.
Även andra tillverkare har så breda fälgar för att de ska va så aerodynamiska som möjligt så oron blev till något positivt då däckkanterna ligger i linje med fälgarna.




När jag fick hjulen uppmätte jag vikterna och kunde glatt konstatera att de varit på bantningskurs med 131 grams undervikt mot Revolver-Racing´s siffror.





Hur mycket av de 131 grammen som är bortbromsade förra crossäsongen låter jag vara osagt. Rejält med material finns det i alla fall kvar att bromsa på.

Hjulen har rullat både på min vanliga lvghoj samt även tempohojen där de aerodynamiska egenskaperna satts på prov. Har där fungerat helt ok faktiskt även om man oftast vill ha högre fälg fram och disk bak.
På lvghojen kommer de verkligen till rätta med mycket bra allround egenskaper, lätta, styva nog till tyngre åkare och hyfsat aero.
Just den svenska fälghöjden (läs lagom) tilltalar mig som lite lättare och är lite känslig vid hårdare vind så man slipper hålla i styret tills knogarna blöder.



Röda fina nav.

Byggkvaliteten kan man inte klaga på då de (som jag skrivit tidigare) körts en crossäsong samt proffslopp på grus av en sverige´s starkaste åkare.
Det märks att de är handbyggda av någon som vet vad de gör. Varje par tar för övrigt fyra timmar att bygga.

Hjulen är fortfarande oriktade och spikraka. Nuf said.

Innan testet började bytte jag ett lager bak som blivit lite väl insmort med crosslera och sand. Vet inte ifall bättre packningar skulle hjälpa då sådant har en tendens att tränga in överallt.
Lagren är inte gratis tyvärr då de är av ovanlig storlek, 250.- styck.
Naven blir dock som nya igen när man gjort det enkla bytet.
Blev faktiskt riktigt imponerad av hur enkelt det var att öppna naven, plocka bort bodyn och montera igen. Kan (nästan) vem som helst göra.

Priset på ca 10 papp är fortfarande väldigt mycket pengar men som försvar mot oförstående fruar och gubbar kan man i alla fall säga att de kan användas året om.

Revolver-Racing säljs på hos dom själva samt hos Cyclecomponents.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar