torsdag 15 januari 2015

Intervju med Oscar Ekstam, YA Arena

Sverige´s nya velodrom i Falun har blivit ett hett tillhål för seriösa cyklister. Talk of bike ställde några frågor till bancykelansvarige och elitåkaren Oscar Ekstam.


Inte bara bancykelansvarig utan även galen.

Hur blev du involverad i YA arena?

Björn Stenberg som är VD och startade allt har länge varit aktiv med olika cykelprojekt i Falun, och jag har varit med som aktiv cyklist på en del av dem och som arbetskraft på andra. Bland annat så var jag med i början och jobbade med Svenska Cykeldagarna. Och på den vägen är det.

Var du med och byggde också?

Jag var i Belgien under den perioden och jobbade som mekaniker för Team Kalas, så jag kunde inte hjälpa till. Men när jag kom hem från den underbara tiden i Belgien så blev jag direkt inbjuden till en instruktörsutbildning. Som vi hade med Carolien van Herrikhuyzen, en rutinerad ledare och bancyklist från Holland.
Det var också efter den som jag och Roine Grönlund fick förfrågan om vi kunde börja jobba som chefsinstruktörer vid YA Arena/Velodromen.

Och nu är det också klart att jag kommer att vara ansvarig för allt som har med cykel/velodrom att göra vid YA Arena. Jag är alltså bancykelansvarig som det så fint heter. Förutom Velodrom så har vi Boule, 5-kamper, Seminarier, Mässor och nu snart så kommer vårt gym; SportLife med maskiner från Concept, bland annat en riktigt fin skid/stakmaskin. Sedan kommer det också finnas 21 st spinningcyklar i vilket, vad vi tror är Sveriges största och luftigaste spinninglokal. Gymmet och spinningen kommer nämligen vara på innerplanen i Velodromen.

Hur många är ni som jobbar där?

Det är jag och Björn som är där mest och jobbar, sen har vi även hjälp på försäljningssidan av Janne. Utöver det så har vi ett tiotal utbildade cykel-instruktörer som jobbar på timme och så har vi Emelie som serverar i cafét.

Berätta om en "vanlig" dag på jobbet.

Jag kommer in och kollar mailen och telefonen på morgonen. Sen kommer oftast Thomas Wiker (Förbundskapten på Triathlon förbundet) och frågar om jag ska ha en kaffe. Sedan rullar telefon/mail-samtalen igång och varvas med lite praktiskt arbete på velodromen eller i boulehallen. Det är stora lokaler och mycket som ska hållas i trim. Mot eftermiddagen är det oftast någon grundkurs eller träning som ska skötas. Och har jag tur kan jag vara med och cykla. Så jag kan faktiskt säga att jag uppnått mitt första mål i cykelkarriären; Få lön för att cykla.

Oscar instruerar.
Jag antar att du rakar benen året om nu för tiden alltså.

Självklart, jag måste ju sätta nivån och föregå med gott exempel. Jag tränar också i långärmad tempodress och vita skoöverdrag, matchat med vita handskar. Eller så gör jag som jag brukar när jag kör utomhus; Provocerar med höga färgglada/mönsterrika strumpor. Vilket jag tycker är snyggt och ger en personlighet.

Vad har ni för öppettider?

Året om 9-22 måndag till söndag. Med undantag för vissa större helger, som nu under midsommar. Men söndagen efter (27 juni) kör vi igång vårt bancykelläger för cyklister i klasserna 15-16, Junior och Elit. Lägret håller på till fredagen den 2:a juli och anmälan till detta är nu i full gång. Så ett tips till er som behöver formtoppa er och snabbt lära er bancyklingens grunder. Anmäl er nu!

Vad kör ni på för cyklar?

Hyrcyklarna som finns till förfogande är av märket Fuji och kostar ca 7.000kr i handeln. De är fullt dugliga bancyklar, vilket också visar att det är jämförelsevis lite billigare med bancyklar... Om man inte ska ha olika cyklar för olika discipliner och olika hjul för träning/tävling...

Får man ha med egen cykel?

Oja, inga problem alls. Bara tuberna är hårt limmade, däcken slipade och tvättade(så att resterna från tillverkningsprocessen tas bort). Sedan vill vi även att markfrigången är 100mm så att pedalerna går fritt. Det går även att hyra in sig på en egen träningstid om man vill testa ut sin vanliga linje eller tempocykel på banan.

Har du någon egen eller använder du en likadan som lånehojarna?

Jag använder än så länge en av hyrcyklarna men letar efter en egen banhoj. Men jag har inte hittat någon som fått mig att falla pladask än. Läsarna av denna intervju får gärna tipsa mig om en bra cykel.

Berätta lite om utbildningen man måste genomgå innan man får äntra banan.
Grundkursen är lite som grönt kort i Golf. Det är för att vi, men framförallt cyklisterna, ska känna sig säkra på banan. Att åka på banan kan vem som helst gör efter en halvtimme, men vi vill att åkarna skall ha en förståelse över bancykling. Kort och gott lär man sig banans säkerhet och förhållningssätt. Vi kör teori och fika i 1-2 timmar sedan har vi praktik på 2-3 timmar efter det. Allt beror på gruppens storlek och kunskapsnivå.

Hur många är det som genomfört den?

Vi är nu uppe i över 300st cyklister som genomfört utbildningen och vi blir fler för varje vecka som går. Vi försöker att hålla ett uppdaterat register med namn och bostadsort på de som gått kursen på vår hemsida yaarena.se. En bra funktion för de som vill samåka.

Det blir ju några varv runt banan för dig, blir det någon tävling också kanske?

Självklart blir det tävlingar för min del. Jag har redan varit med på några träningstävlingar och känt hornen växa ut. Bancykling är farligt beroende framkallande... Och väldigt givande, oväntat givande för min del faktiskt. Då jag tränade i princip bara på velodromen sedan februari och jag är i betydligt bättre slag i år än tidigare år. Trots mindre struktur och periodisering på träningen.

Har ni planer på att ha större nationella tävlingar?

Såklart vi ska ha det. Redan nu är det tre st 6-dagars inplanerade. Det första YA Arena 6-days går Mån-Lör 1-6 nov. Sedan följer Mån-Lör 3-8 januari 2011 och Mån 28 feb-Lör 5 mars. Mellan dem har vi YA Arena Track Cup 1-2 dagars och även Dalaserier. Håll koll på alla arrangemang genom vår kalender på yaarena.se (http://www.yaarena.se/799.php). Det finns med andra ord bra många tillfällen att tävla hos oss i höst och vinter. Något som jag personligen tror på som ett lyft för många cyklisters prestationer.

Vad tror du, kommer det blir några OS-medaljer pga att vi nu har en velodrom i Sverige?

Tror? Jag vet att det kommer att bli det.

Har det inträffat några incidenter i form av vurpor eller liknande?

Klart att det vurpas lite då och då, men det är mest lågfartsvurpor då man slappnat av och inte riktigt tänker sig för att behålla trycket på pedalerna. Helt oskyldiga vurpor faktiskt, även om man är högst upp. Visst det är lite läskigt att glida från 5 meter hög upp. Men man glider så det hårda fallet uteblir och det är mest som att lägga sig på ett gympasalsgolv. Vi snackar alltså bara fjantiga små brännmärken här.

Vilka är de gällande rekorden och vem/vilka har satt dom?

Vi har en hel lista med personliga rekord (http://www.yaarena.se/890.php) som än så länge är inofficiella då de är satta på träningstävlingar, men ändå. Där kan man se att Estländaren Eerik Idarand tagit många Svenska skalper. Då han bland annat innehar rekordet på 200m (12,7 sek) och 1000m (1,09,4 min). Man kan även se att veteranen och gamle storcyklisten Lars Myrberg hänger med bra mot ynglingarna (12,84sek på 200m och 1.17,88 min på 1000m)


Johan Lindgren är en av de snabbaste runt banan.
Foto: Anders Lindgren

Vad har du själv för tider?

Av någon outgrundlig anledning så finns mitt namn inte med på rekordsidan... Men efter lite letande på min blogg så hittade jag att jag nog tagit mig runt 1000m på 1.18.70 och en 200:ing har jag tagit på låga 13 tror jag... Två bara anledningar till att investera i en egen cykel...

Till sist önskar jag dig lycka till med både tävlandet i mtb och instruktörandet.
Tack så jätte mycket, ser fram emot när du gör ett studiebesök. Och önskar dig också lycka till med ditt journalistarbete och sajten!

Oscar skriver ofta på sin blogg om jobbet, så surfa in på http://www.oscarekstam.com/
eller http://www.yaarena.se/ om ni vill ha mer info.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar