torsdag 15 januari 2015

Intervju med Innolite Design

Varför startade du Innolite Design?

Jag startade Innolite Design (numer …AB) eftersom jag hade ett antal egenkonstruerade artiklar som jag trodde skulle gå att sälja, samt att jag hade en hel del nya idéer som jag hade för avsikt att utveckla och tillverka. Jag har gått i många år och funderat och nu var det dags att göra något av alla idéer.

Förutom att han tar fram exotiska cykeldelar kan han också cykla fort.


Sker all produktion i Sverige?

Alla produkter tillverkas i dagsläget i Sverige, och även om tillverkning kommer att förflyttas utom Sverige så kommer specifikationer och konstruktionen att vara Innolite Design ABs.

Du har fått en hel del uppmärksamhet utomlands, säljer du mycket på export?

Jag skulle uppskatta att 95% av all försäljning går till andra länder än Sverige.

Är Innolite ditt enda jobb eller är det en sidoverksamhet?

Jag kan idag inte livnära mig på Innolite Design, utan har en anställning också.

Många svenska åkare kör med Innolite produkter, är det några som är sponsrade?

I år är vi stolt sponsor till Magnus Palmberg, sen har vi några mindre samarbeten med testcyklister i Frankrike.

Har du planer på att sponsra några utländska åkare?

Alla slutkunder tävlar, sen är varierar nivån och vi vet att t.o.m grabbar i världscupen använder våra fälgar men inte officiellt. Det finns inga planer i dagsläget att sponsra någon men inget är omöjligt… Det beror på många saker…

Du har främst saker till mountainbike, kommer det fler landsvägs produkter i framtiden?

Det är inte omöjligt att vi tittar på landsvägskomponenter, men i dagsläget är det väl 29” och eventuellt cyckelcross som ligger överst på ritbordet.

Fler lvggrejor i framtiden kanske, dessa finns i alla fall nu, 54,2 gram/paret!!


Har du hjälp med utveckling och ritningar eller gör du allting själv?

Jag gör i princip allt utom själva tillverkningen, men konstruktion och ritningsunderlag tar jag fram.

Hur går det till när en ny del ska göras? Berätta från idé till test till slutprodukt.

Det som triggar att jag sätter igång och tar fram en produkt är oftast att jag inte är nöjd med det som erbjuds. Jag undersöker oftast andra tillverkares konstruktioner kritiskt för att undvika de brister som jag anser att dom har. I vissa fall, om jag har en unik ide, så undviker jag ibland att tittat för mycket på andra för att inte lockas till att produktutveckla deras ide. Om det går att räkna på styvhet och hållfasthet så gör jag det men det är ofta svårt att uppskatta vilka laster som ens konstruktion kommer att utsättas för och man får då testa sig fram. De flesta konstruktioner jag har, har tagits fram med hjälp av ett CAD-program och då kan man ofta utnyttja möjligheten att använda CAD-filen i ett visst format till en någon som kan svarva eller fräsa fram delen åt mig. Detta är speciellt lämpligt om man har komplexa ytor. Beroende på vad det är för delar så testas vad som kan testas innan man monterar konstruktionen, på en fälg mäts t.ex. olika styvheter som sedan jämförs med tidigare tester. Sen testar man produkten under körning, antingen jag själv eller så lämnar jag iväg det jobbet till någon testpilot.

Vad har du för bakgrund yrkesmässigt?

Min bakgrund yrkesmässigt är att jag började på Scania industriskola och utbildade mig till maskinreparatör som jag sedan arbetade med i 14 år. Under tiden så pluggade jag på kvällarna på Scanias Ingenjörsutbildning för att sedan ta steget att plugga på heltid på KTH till civilingenjör Maskin med inriktning lättkonstruktioner. Under dessa somrar jobbade jag på Scanias utvecklingsavdelning för hytter, bl. a med hyttdynamik. Examensarbetet gjorde jag hos Öhlins Racing där jag sedan fortsatte att arbeta ett halvt år som vikarie på utvecklingsavdelningen för Off Road Racing. Därefter var jag tillbaka en kort stund på Scania som konstruktör för att 2006 börja hos IM Transmission som servicetekniker.

Vilken del är du mest nöjd med hittills?

Den produkt jag är mest nöjd med i dagsläget är nog den nya fälgen som har lyckats bli ännu lättare med bibehållen styrka. Men jag jobbar på nya konstruktioner som jag förhoppningsvis blir ännu nöjdare med…

Dina tubfälgar väger inte mer än 230 gram, det är ju otroligt lätt. Är gränsen för hur lätta dom kan bli nådd än?

Jag är ganska säker på att man kan komma ned ytterligare i vikt, den utgångspunkten jobbar jag efter i alla fall, men det kan krävas att konstruktionen och materialet ändras..


Mtbfälgen, snart ännu lättare avslutar Ulf.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar