torsdag 15 januari 2015

Intervju med Gustav "Gurra" Alm del 6.

Vad är det konstigaste du behövt göra under ett lopp?

På Sm i Falun upptäckte jag att reservhjulen i bilen inte var pumpade (beroende på ett missförstånd mellan Otto och mig). Fotpumpen har jag normalt inte med mig i bilen men med ett mobilsamtal till någon vid start/mål kunde vi hämta upp en pump när vi passerade efter första varvet. Nu var det bara sätta igång att pumpa alla hjulen ståstittandes i baksätet, lagom när jag pumpat första hjulet klart skriker Fredrik Ericsson, Punka bak på radion så det var bara ta det nypumpade hjulet och kasta sig ut och byta. Snacka om tur. Nu hade vi naturligtvis avtalat med ett annat team om service till våra cyklister tills jag pumpat klart men……….
Måste ta en story till.
Under franska etapploppet Tour Loir et Cher 2009 vurpar Tomas Löfgren och får på något sätt in ena hela armen i någon konstig böjd vinkel mellan ram (Ridley) och bakhjul (Zipp) på en konkurrents cykel. Vi, ledare och sjukvårdare försöker naturligtvis separera Löfgren och cykeln men det visar sig nästan omöjligt. Jag försöker klippa Zipp-ekrar med min Leatherman och får av två men det räcker inte, armvärmaren har dessutom trasslat in sig i kassetten, den klipper en sjukvårdare upp men det blir inte bättre för det. Löfgren har nu svimmat av och det kändes som om det kan vara bråttom. Då tog jag beslutet att det behövdes mer våld och tog spjärn med fötterna mot hjulet samt ett bestämt grepp med båda händerna i diagonalstaget och tog i tills det började knaka i kolfibern och med hjälp av tävlingsläkaren så knäckte vi staget så Löfgren äntligen kom loss.

Tycker du att cyklisterna i laget har bra koll på grejorna själva?

Flertalet har bra koll, någon kan inte ens justera bromsarna.

Hur håller du koll på alla olika inställningar alla har?

Mäter längder och höjder, har en tabell där jag fyller i alla mått mm.

Har du några knep att dela med dig för att få grejorna rena och fräscha?

Yes Power på kedjan, kassetten och vevepartiet. Låt verka någon minut.
Skrubba nänmda komponenter länge och noggrant med mjuk skurborste. Skölj av.
Avsluta rengöringen av drivlinan med att ta Yes Power på en svamp och ge kedjan ytterligare en omgång. Skölj igen. Nu kan du börja tvätta resten av cyklen, uppifrån och ned, tvättsvamp och vatten med vanligt diskmedel. Skölj. Låt torka. Finrengör med en ren trasa och exempelvis Speedclean när allt torkat.

Ni gör ju av med mycket slutdelar under en säsong, vet du hur många däck som gick åt förra året?

Ingen direkt koll men över 100 st.

Fortsättning följer.........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar