torsdag 15 januari 2015

Intervju med Gustav "Gurra" Alm del 4.

Berätta om en typisk arbetsdag vid ett etapplopp.

Jag börjar dagen före. Framåt kvällen när jag nästan är klar/nästan klar med mitt jobb och alla cyklisterna fått massage har vi möte då vi pratar om dagens etapp och morgondagen etapp. Då frågar jag om speciella önskemål för morgondagen exempelvis hjulval, låga-höga, tryck i däcken mm. Oftast kommer någon cyklist på att han glömt meddela att det t.ex knakar från styret när han står upp och bryter. Lagledaren, “chefen” och jag gör upp om vilka inställningar vi ska ha på reservcyklarna och var på taket de ska placeras vilket styrs av vilka som ligger bra till i totalresultaten. De som ligger bäst till ska ha reservcykeln inställd efter sina mått och placeras ytterst på höger sida osv. Nästa morgon är jag uppe tidigt och sätter på hjul enligt önskemål, pumpar till 8 bar om inget annat sagts, smörjer kedjorna (om jag inte gjort det kvällen före) försöker fixa knaket som anmäldes vid mötet, ställer in reservcyklar vid behov och placerar dom på takstället på servicebilen, pumpar reservhjulen, ställer in snabbkopplingarna och placerar hjulen bak i servicebilen. Vanligtvis är startplatsen inte på samma ställe som vi bott på så jag lastar in cyklarna i bussen. Har jag tur så har jag hunnit få i mig en kopp kaffe och en macka, lagledarna brukar vara måna om att jag får i mig något och kommer i värsta fall ut med frukosten så jag kan stoppa i mig den “flying”. Om det finns tid tar jag gärna en snabbdusch strax innan vi ska ge oss av. Tio minuter innan avfärd kommer cyklisterna ned till bussen med sitt bagage, jag hämtar mitt och sen lastar vi - ledare, mek, soigneur allt bagage i “soigneurminibussen” och evt. lite i stora bussen. Varje cyklist har en liten väska med regnjacka , extrahandskar etc. som ska med i servicebilen under tävlingen och den droppar de nu i en låda bak i bilen. Servicebilen med chefen bakom ratten tar täten, jag kör bussen och soigneuren kör sist med sitt fordon, cyklisterna sitter där det finns plats men oftast sitter de som ligger bäst till i sammandraget i BMW´n. Framme vid startplatsen gäller det först att hitta någonstans att parkera alla fordon samlat, på en del tävlingar är det bra ordnat med p-vakter som visar var vi ska stå, på andra tävlingar (de flesta) råder kaos.
Väl parkerade så placerar jag ut cykelställen och i med cyklarna i dom. I detta läge vet cyklisterna att de inte får röra cyklarna förrän jag gett klartecken att de är ok att ta dom.
Sedan torkar jag av kedjorna , kollar däckens slitbanor ytterliggare en gång, torkar bort någon skitfläck här och där innan klartecken ges att dom får röra cyklarna. Övergår till att “inreda och befästa” bak i servicebilen, dvs fälla vänstra bakre ryggstödet, ställa hjulen i den ordning som jag vill ha dem, kolla att insexsatsen, el-tejpen, buntbanden, pennorna, reservglasögonen, trasorna mm ligger i dörrfacket och stolsryggfacket. Ser också till att flask-o bar-lådan står på rätt plats bakom mitt säte. Plockar fram min mapp med roadbooken, anteckningsblock mm.
Lagledaren har haft ett kort möte med cyklisterna, oftast samtidigt som soigneuren ger cyklisterna “smörj”. Nån från lagledningen har kommit med några ex. av aktuell startlista och karavannummerlapp till bilen, jag tejpar upp min startlista på ryggstödet framför mig och nummerlappen på bakfönstret. Soigneuren kommer med våra matpaket och några läskburkar.


Fortsättning följer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar