tisdag 13 januari 2015

Intervju med Christofer Stevenson del 6.

Kör du någon alt. träning?

Denna vinter har det blivit lite allmänstyrketräning framför allt bål, mest hängandes i RedCord-remmar. Har tidigare i vinter även lagt in en hel del tung styrketräning, då mestadels med fria vikter. Har även hunnit med en del längdskidåkning.

Tränar du oftast själv eller i grupp?

Kör den mesta träningen ensam eller med någon enstaka stackare. Tycker kvalitén kan bli lidande om man kör i en allt för stor grupp.

Tränar du annorlunda nu än för 7-8 år sedan?

Träniningen utvecklas och man hittar hela tiden nya saker som ens kropp reagerar bättre på än något man kört innan. Men jag vet rätt så exakt vad jag behöver för träning nu för att bli bra på och hitta formen, ålderstecken?!


Har du gjort några ändringar denna säsong träningsmässigt?

Inte blivit så många timmar ute på cykeln jämfört med tidigare vintrar, då både vintern och motivationen satt stopp för det.

Hur skiljer sig din träning mellan säsong och vinterträning?

Här kan jag skriva en uppsats, men generellt är det lite mindre stress på vintern och det blir inte så många “rullningspass” (=fikapass) som det blir under den mer intensiva tävlingsperioden. Försöker fokusera lite mer på styrka och bygga upp sådant man vill förfina till kommande säsong. Beach 2010 alltså!

Du hade inte en speciellt bra spurt som yngre men har det nu, är det ett resultat av specifik träning eller har det kommit med åren?

La några riktigt tunga vintrar på gymmet men tror fortfarande inte att det räcker mycket längre än över “snittet” mot en utvilat motståndare. Har vi dock värmt upp 
200 km, så kan jag kräma ur ungefär lika många watt som när jag är utvilad.

Har du några träningstips till ungdomar som vill bli bra?

Pröva allt som du har möjlighet att testa och träna, så länge som möjligt. Även om du bestämt dig för att bli bäst på cykel så finns det ingen anledning att sluta med alternativ träning fast du nått internationell nivå, dock bör man tänka sig för lite mer så träningen inte gör mer skada än nytta. Tex. dumt att få för sig att börja springa mitt under säsong eller precis i början. Och viktigast, ha mål och inte bara visioner.

Vad tänker du på när du tränar?

Allt möjligt. Men jag har på de långa passen en tendens att tänka på mat och vad man ska äta när man kommer hem. Speciellt på läger då maten är höjdpunkten på dagen, är det buffé har man redan lagt upp tallriken/tallrikarna man ska ta i huvudet flera gånger om. Detta kan få förödande konsekvenser om kocken fått för sig att ändra menyn.

Blir det något träningsläger utomlands i år?

Hoppas hinna med ett “kermesse-läger” i april, nu när man får köra amatörkermesse igen!
Sedan evt. ett läger utomlands innan Sm.

Fortsättning följer..............

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar