fredag 16 januari 2015

Hur ska vi öka tävlandet i elit/ungdom? Del 1. Lars-Åke Östlin

Att deltagarantalet i de flesta tävlingsklasser varit lite mindre de senaste åren vet de flesta. Motionsloppen spräcker rekord men verkar ännu inte smittat av sig till elit och ungdomsklasserna.

Vad behövs göra då? Talkofbike.com frågade ett flertal cykelprofiler om deras tankar och idéer.

Först ut i serien är Lars-Åke Östlin, cykeltränare Hagströmska gymnasiet, förbundskapten bana.
Resultatet har även skickats till SCF.

Bild lånad från yafri.se




För att få en ökning i ungdomsklasserna måste man göra det enklare att arrangera tävlingar. Finns det tävlingar i närområde (2-10 mil) är det också mycket lättare att få fler att ta steget ut och tävla. Enligt flera förfrågningar i föreningar i landet är det många ungdomar på träningar men ytterst få kommer ut på tävlingar. Ett coachgäng hade ett möte i samband med Cupavslutningen i höstas och det man såg utifrån en kort genomgång var att två distrikt i Sverige står för merparten av alla cykeltävlingar, Skåne samt Västergötland. Ser man en 10, 15 år tillbaka fanns det fler föreningar som arrangerade tävlingar och varje distrikt bidrog med tävlingar och resorna blev kortare. Kort sagt, det finns för lite tävlingar idag. Faktorer som kan avgöra och förändra detta negativa mönster är enligt min mening följande:

* Enkel mall tas fram till föreningar på hur man arrangerar tävling med få funktionärer. Exempel på platser är avlyst industriområde, gokartbana, rullskidbana eller liknande asfaltsområden där man inte behöver tillstånd från länsstyrelsen/polisen. Kör vi tävlingar på allmänna vägar krävs tillstånd som både är krångligt och dyrt för föreningar. Har man ett gäng koner kan man på ett ganska enkelt sätt göra sin egen GP-bana på en större parkering. Vi har här i Falun gjort en GP-bana runt den lokala bilprovningen så efter 18.00 på vardagar sätter vi upp banan på 10 min, stänger av 2 tillfartsvägar, sedan kör vi vår träningstävling på en till två funktionärer, super enkelt. Dessutom får varje aktiv träna på bra teknikkörning då vi kan "forma" våra egna kurvor i olika svårighetsgrader.

* Ta fram enhetscyklar så att det blir billigare för varje nybörjare/ungdomscyklist att kunna börja med landsvägscykel. Tidigare hade föreningar hyr- och lånecyklar och man kanske ska ta och ruska liv i det systemet igen. Idag betraktar jag landsvägscykel som en ren överklassidrott då en säsong för en ungdomscyklist kan kosta över 50 000 kronor/år. Vilken frånskild förälder har råd med det?

* Som ovan, ordna enkla tävlingsformer. Förening-, Krets och distriktstävlingar så att det inte blir långa resor.

* Samarbeta med grannföreningar/distrikt så man kan göra flerdagarstävlingar, exempelvis 2- och 3-dagars tävlingar som var vanligt tidigare.

* Som ungdomscyklist ska du inte behöva resa land och rike runt vilket krävs idag om du ska få ihop 25-30 starter.

* Kontakta gamla "cykelprofiler" som får vara mentorer till nya föreningsledare/föräldrar. Den kunskapen är guld värd för alla nya i en förening.

En annan viktig faktor är det mediala trycket. Se på vårt grannland Norge där det idag är en cykelboom som inte liknar någonting tidigare. Man har enormt stora starfält i ungdomsklasserna som ibland är 5-10 ggr mer än våra vilket får en cykelnörd som mig att fundera både en och två gånger. Jobbar vi rätt eller gör vi fel? Naturligtvis gör vi någonting fel då vi inte får samma effekt som Norrmännen. Vi har idag en stor tillströmning av äldre cyklister i min ålder men vi ser inte effekten att deras barn börjar cykla, ännu åtminstone. Ett förslag kan vara att man synliggör Norges sätt att arbeta på så man inte "uppfinner" hjulet igen. Cykelsporten har idag en enorm hjälp av vår cykelguru Roberto Vacchi som flyttar in händelserna i våra vardagsrum på ett inspirerande och underhållande sätt. Han gör suverän reklam för cykel varje gång han är i sändning på Eurosport men han kan inte ensam dra lasset att lyfta Svensk Cykelsport. Den här frågan har varit uppe tidigare i forum och den måste verkligen upp på bordet igen för annars är risken stor att vi inte har rätt underlag för landslag i framtiden.

Gällande elitcykel vill jag som många "gamlingar" att man inför poängberäkning igen för att kunna ha en elitlicens. Jag tror att det systemet skulle stärka både kvalité på startfält samt även hur tävlingen utvecklas. Idag kan vem som helst lösa en elitlicens och det känns synnerligen märkligt i mina ögon men som sagt var, jag kanske är gammelmodig i "tänket". Tror inte tävlingarna utvecklas negativt om du har 60 bra cyklister i varje race istället för en utfyllnadsmassa som bryter efter 12 mil.

Här kommer några tankar och idéer som diskuterats bland ledare:

* 5-6 Cuptävlingar där banorna är hårda och varierande samt kan ge alla typer av cyklister chansen att vinna.

* Sammankoppla ett eller två GP-lopp i samband med en lvg-cup så får distriktet/orten som arrangerar tävlingen får mer fokus på cykel under några dagar=bra reklam för Svensk cykel.
* Få till mer flerdagarstävlingar så att cyklister "skolas" i tidig ålder att tävla mer än en dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar